تشریح بخش نقد بازی جشنواره

  نوشته شده در ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ ساعت ۰۸:۰۳

بازی‌های پروانه، شبگرد و Shadow Blade را نقد کنید.

تشریح بخش نقد بازی جشنواره

در سال گذشته، سه بازی سیاووش، گیلمو و فروت کرفت برای نقد انتخاب شده بودند و توسط منتقدان و علاقه‌مندان مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.
امسال ما قصد داریم سه بازی بزرگ‌تر و برتر در ایران به نام‌های شبگرد، پروانه و
Shadow Blade که بسیار هم موفق بودند توسط منتقدان و علاقه‌مندان مورد تحلیل قرار گیرند و داوران متون آن‌ها را بررسی کنند و امتیاز دهند.
طبق روال سال پیش، نقدهایی که برای ما ارسال می‌شوند، ساختارشان از چندین جنبه بررسی می‌گردد.
متن باید از نظر محتوایی، نگارشی و املایی به خوبی به رشته‌ی تحریر در آمده باشد.
نویسنده باید نکات مثبت و منفی بازی‌ها را در طول تمامی بخش‌ها مورد بررسی قرار داده باشد تا کاربری که آن بازی را ندیده یا بازی نکرده، بفهمد که با چطور بازی‌ای روبه‌رو است.
در نقد نباید از نوشتار محاوره‌ای استفاده کرده باشند، خیلی خلاصه ننوشته باشند، از تصاویر و شکلک‌های نامربوط استفاده نکرده باشند، حشو و نیم فاصله را تا حد ممکن رعایت کرده باشند تا از آن‌ها امتیاز کم نشود.
باید حواس‌مان باشد تا نقدی که نوشته شده از جایی کُپی نشده باشد! (بعضی دوستان لابه‌لای متن‌ها با زرنگی، کُپی‌های جالبی انجام می‌دهند.)
اگر تیتر‌هایی برای بخش‌های مختلف نقد انتخاب کرده‌اند باید عنوان‌های مناسبی باشند و مربوط به آن بخش گردند نه این‌که کامل از مبحث پَرت باشند.
متن باید شامل مقدمه (تاریخچه‌ی ساخت بازی می‌تواند باشد و ...) ، توضیحات بخش داستان، گیم‌پلی، گرافیک، موسیقی و صداگذاری و ... باشد.
متن نقد باید درون مایه‌ی مناسبی داشته باشد و بدون لطف زیاد و متعصبانه نوشته گشته باشد.
وجود بخش‌هایی چون امتیاز به بازی، ذکر نکات مثبت و منفی به‌طور خلاصه، اطلاعاتی از سبک بازی، پلتفرم مورد نظر، تاریخ انتشار، شرکت سازنده و ناشر و ... و هم‌چنین به کار بردن طنزی خوب، امتیاز مثبتی خواهد داشت.

در بخش مقدمه باید اطلاعاتی کلی و اولیه از بازی وجود داشته باشد یا در صورتی که بازی یک یا چند نسخه از قبل داشته باشد، راجع به آن‌ها توضیحاتِ کوتاهی داده شده باشد.
می‌توان از سخنان بازی‌سازان آن بازی هم در این بخش استفاده کرد.
نباید بخش مقدمه طولانی باشد و به اصطلاح به آن آب ببندند!

در بخش داستان باید توضیحاتی از کلیت داستان، وقوع آن، شخصیت‌های مهم بازی، اتفاقات مهمی که در آن می‌افتد و کِششی که ایجاد می‌کند، باشد و اگر اسپویلی هم موجود است باید به رنگ قرمز وجود اسپویل ذکر شود و بیش‌ از حد هم نباشد تا کلِ داستان لو رود! اگر بازی دیالوگ دارد باید در مورد آن و جذابیت‌اش و مناسب بودن‌اش برای بازی ذکر شده باشد.

در بخش گرافیک باید توضیحاتی از سبک گرافیکی کار، محیط‌ها، گرافیک هنری و فنی، موتور بازی، انیمیشن‌ها، طراحی شخصیت‌ها و آبجکت‌های مختلف، عمق میدان دید و ... داده شده باشد.

در بخش گیم‌پلی باید به سبک بازی پرداخت، بخش Single Player و در صورت وجود بخش Co-Op و Multiplayer بررسی شود. هوش مصنوعی، روند بازی، قابلیت‌ها، آیتم‌ها، تنوع مراحل، هدف‌ها، شیوه‌ی کار، مبارزه، به جلو حرکت کردن، گذراندن مراحل، آپگرید کردن و چگونگی دریافت امتیاز، دشمنان، تنوع سلاح‌ها، مکانیک‌های مختلف و ... تحلیل شده باشند.

در بخش صداگذاری و موسیقی باید به جذابیت‌های تِرَک‌های موسیقی، تنوع‌شان، تکراری نبودن یا بودن، تِم و ریتمی که دارند و این‌که برای چنین بازی‌ای مناسب است، کیفیت صداگذاری‌ها، صدای دوبلرها، داشتن یا نداشتن اشکالات فنی، دیالوگ‌ها، نامی بودن صداپیشه‌ها، سابقه‌ی کاری قبلی‌شان و ... ذکر شده باشد.

در آخر، منتقد باید نتیجه‌گیری‌ای هم کرده باشد و خوب یا بد بودن بازی را ذکر کرده باشد.
اگر نقدهایی خارج از بررسی سه بازی ذکر شده ارسال شوند، بدون بررسی باقی خواهند ماند یا حذف خواهند شد.
امید است امسال با آثار بهتری در زمینه‌ی نقد بازی‌ها روبه‌رو باشیم و پیشرفت ارسال کنندگان آثار در سال گذشته را ببینیم.


آیدین نوری دبیر بخش نقد بازی‌ها