جزئیات اثر

عناصر بازینامه نویسی مقاله ارسال شده توسط مرتضی سلیمانی ارسال شده در :۱۳۹۳/۱/۱۵ اثری از :مرتضی سلیمانی درباره اثر :داستان یکی از مهمترین عناصر ساخت بازیهای ویدئویی و رایانه ای است و ایده ساخت بسیاری از بازی‌ها نشأت گرفته از یک داستان هستند . ولی متأسفانه بسیاری از داستانیهایی که در ایران به منظور روایت در بازی‌ها نوشته می‌شوند خیلی مورد قبول واقع نمی‌شود . البته شاید ایده داستانی آن‌ها شاهکار باشد ولی به دلیل عدم آشنایی با تکنیک‌های نویسندگی یک فیلمنامه بازی قادر به تنظیم یک داستان خوب برای بازی ، با توجه به تفاوتهایی که روایت داستان در بازی با سایر رسانه‌ها وجود دارد ، نباشند .
هدف از تهیه این مقاله معرفی چند تکنیک ساده بازینامه نویسی و تشریح یکی از بهترین الگوهای روایت داستان در رسانه بازی هاست .
به همراه این مقاله یکی از بازینامه‌های خودم با عنوان طهران را در بخش بازینامه‌های جشنواره بارگذاری خواهم نمود که امیدوارم مورد قبول واقع شود .
دانلود مقاله
2.89 از 9 امتیاز
امتیاز کل : 80 /100

1 نقد داور

  • دکتر محمدحسین رضوانی ۱۳۹۳/۵/۱۳ ۲۰:۰۸

    این اثر به بیان اصول کلی برای نویسندگان بازینامه و علاقمندان مباحث محتوایی می‌پردازد. البته همانگونه که خود نویسنده نیز در مراجع و نقل قول‌های خود بیان نموده است از جزوات درسی آقایان ایزدی و طه رسولی و کتابی که جناب رسولی ترجمه کرده است استفاده نموده است. خود بنده نیز که در انستیتو بازی سازی افتخار شاگردی این دو استاد گرامی را داشتم مطالب مقاله را کاملا منطبق با مطالب مطروحه توسط ایشان یافتم و حتی مثال هایی که در مورد پی رنگ (Plot) و سایر مفاهیم مطرح شده است دقیقا توسط جناب ایزدی در کلاس درسی بیان می‌شود.
    برای کسانی که علاقمند به بازینامه نویسی هستند این مقاله یک جمع بندی عالی است. البته چون 47 صفحه است خیلی از نظر استاندارد مقاله نویسی طولانی است لیکن مطالب آن دارای انسجام و بهم پیوستگی معنایی محکمی هستند.
    مطالبی که عنوان شده است مفید و قابل اعتنا بوده و گردآوری خوبی از مطالب مطرح شده در کتب و کلاس‌های اساتید داخلی و اینترنت و سایت‌های اطلاع رسانی بازی‌های رایانه ای می‌باشد. مقاله به لحاظ ساختاری خوب سازماندهی شده است و در بیان منظور موفق بوده است. مهم‌ترین ضعف‌های اثر به قرار زیر هستند:
    1- مطالب مطرح شده صرفا یک گردآوری از مباحث دروس مبانی بازی سازی رایانه ای و تاریخچه و سبک شناسی بازی‌های رایانه ای می‌باشد.
    2- نویسنده محترم هیچ تحلیل شخصی از خود ارائه نداده است و فقط به جمع آوری مطالب از گوشه و کنار پرداخته است.
    ضمن تشکر از آقای سلیمانی به جهت مشارکت در بخش مقالات این همایش به اطلاع دوستان محترم می‌رسانیم که دروس مبانی بازی سازی رایانه ای و تاریخچه و سبک شناسی بازی‌های رایانه ای قسمتی از مطالب این مقاله را پوشش می‌دهند. این دروس در بین دروس مصوب دانشگاه بازی سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در ترم‌های اول و دوم قرار دارند. ضمنا در خصوص رشته مستقلی به نام بازینامه نویسی در تلاش هستیم که تاسیس شود. البته موافقین و مخالفینی در این مورد وجود دارند. مثلا خود استاد ایزدی فعلا مخالف هستند و عقیده دارند بازینامه نویسی صرفا به صورت یک سری کارگاه اموزشی کوتاه مدت در ذیل همان رشته طراحی بازی قابل برگزاری است. خوشحال می‌شویم جناب آقای سلیمانی نظرات خود را در این خصوص به ما اعلام کنند تا در دانشگاه بازیسازی مورد استفاده قرار گیرد.

6 نظر (نمایش فقط برای صاحب اثر)