جزئیات اثر

بازی‌های ویدیویی ، هنر هشتم ؟! مقاله ارسال شده توسط محمد جواد محمدی ارسال شده در :۱۳۹۳/۲/۱۸ اثری از :محمد جواد محمدی درباره اثر :در این مقاله به این موضوع که آیا می‌توان گیم را هنر هشتم قلمداد کرد یا نه پرداخته شده است . همچنین درباره‌ی ارتباط گیم با دیگر هنر‌ها و چگونگی به خدمت گرفتن سینما و هنرهای برتر دیگر توسط گیم بحث شده است .
دانلود مقاله
3.33 از 3 امتیاز
امتیاز کل : 75 /100

1 نقد داور

  • دکتر محمدحسین رضوانی ۱۳۹۳/۵/۱۳ ۱۷:۰۸

    این اثر به بررسی میزان تاثیرگذاری بازی ههای ویدیویی می‌پردازد. نویسنده معتقد است که بازی‌ها نسبت به سینما موفق‌تر هستند زیرا کنش و واکنش در آن‌ها وجود دارد حال آنکه فاقد این ملزومات در سینما است.
    به عقیده نویسنده بازی‌های رایانه ای یک برتری نسبت به سینما دارد و آن اجازه دادن برای تخلیه‌ی حسی است که خود بازی در فرد بوجود آورده است . در سینما مخاطب فقط ناظر بر اعمالی است که شخصیت‌ها انجام می‌دهند . اما در بازی‌های ویدیویی مخاطب در دل داستان جای دارد و اوست که باید داستان را ادامه دهد . به بیان دیگر می‌توان گفت در بازی‌های ویدیویی، مخاطب با شخصیت‌های بازی همذات پنداری بیشتری می‌کند و اهمیت بیشتری برای آنها قائل است و لحظه لحظه‌ی بازی برای او از چنان اهمیتی قائل است که حاضر نیست چیزی را با آن عوض کند . روایت تاریخ « گیم » صنعت بوسیله‌ی بازی‌های پر طرفدار در سبک‌های استراتژیک و اکشن ، آشنا کردن مخاطب با مطالب علمی در بازی هایی با مضمون علمی – تخیلی و فکری ، و همچنین بیان مطالب فلسفی از جمله مهمترین بن مایه‌های موجود در بازی‌ها بوده است .
    نویسنده در پایان مقاله توضیحاتی پیرامون ادبیات نمایشی و ارتباط گیم با آن داده است که از بهترین بخش‌های مقاله است.
    اثر به لحاظ ساختاری خوب سازماندهی نشده است و بیش‌تر شبیه به گفتار عامیانه و تخت است ولی در بیان منظور موفق بوده است. مهم‌ترین ضعف‌های اثر به قرار زیر هستند:
    1- مطالب مطرح شده صرفا نظرات خود نویسنده می‌باشد که احتمالا با توجه به مطالعات ایشان و گردآوری از کتاب‌ها و سایت‌ها و سایر مراجع تهیه شده است.
    2- بخش بندی اثر و تقسیم بندی از کل به جزء به طرز مناسبی انجام نشده است.
    3- از مراجع و رفرنس‌ها در متن مقاله به هیچ عنوان استفاده نشده است! هر چند اسم بازی‌های خاصی را به عنوان مثال ذکر کرده است.
    4- نویسنده محترم تقریبا همه جا تحلیل شخصی از خود ارائه داده است و کم‌تر به مقایسه ایده خود با سایر افراد پرداخته است.
    ضمن تشکر از آقای محمدی به جهت مشارکت در بخش مقالات این همایش به اطلاع دوستان محترم می‌رسانیم که درس تاریخچه و سبک شناسی بازی‌های رایانه ای به مرور انواع سبک‌های بازی‌های ویدیویی و نیز کنسول‌های بازی ویدیویی می‌پردازدو در بین دروس مصوب دانشگاه بازی سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در ترم اول قرار دارد.
    همچنین با توجه به اینکه نویسنده محترم در بخش پایانی مقاله از روند حاکم بر تبلیغات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرداختن صرف به مبحث آسیب شناسی بازی‌های رایانه ای اعلام نارضایتی نموده است ضمن اعلام نظر موافق خود با نویسنده محترم به اطلاع می‌رسانم اخیرا همایشی به نام بازی‌های رایانه ای و ارتقای سلامت برگزار شد و به بررسی سایر موضوع‌ها و جنبه‌ها غیر از آسیب شناسی بازی‌های رایانه ای پرداخت. همچنین در سیلابس دانشگاه نیز درسی به نام مخاطب شناسی و روانشناسی وجود دارد.

2 نظر (نمایش فقط برای صاحب اثر)