جزئیات اثر

از ایده تا اجرا : نکته هایی برای پیدا کردن ایده در بازی‌ مقاله ارسال شده توسط مسعود حیدری ارسال شده در :۱۳۹۳/۱/۱۹ اثری از :مسعود حیدری درباره اثر :مقاله ای که خواهید خواند در خصوص پیدا کردن ایده برای ساخت بازی‌های ویدئویی است. این مقاله چندی پیش در وبسایت خبری و تحیلی گیمفا توسط شخص " مسعود حیدری" منتشر شد.
دانلود مقاله
4.23 از 15 امتیاز
امتیاز کل : 85 /100

1 نقد داور

  • دکتر محمدحسین رضوانی ۱۳۹۳/۵/۳ ۰۳:۰۷

    این اثر به بررسی روش‌های پیدا کردن ایده خوب برای طراحی بازی می‌پردازد. کاملا مشخص است که نویسنده مقاله آقای مسعود حیدری تسلط کامل به اصول طراحی بازی دارد و احتمالا طراح بازی می‌باشد. مسائلی که ایشان بدان پرداخته است جزو دغدغه‌های کنونی بازی سازان داخلی بوده و متاسفانه پاشنه آشیل صنعت بازی سازی ایران نیز می‌باشد. چه بسیار بازی سازانی را سراغ داریم که از کوچک‌ترین اصول و ابتدایی‌ترین اصول طراحی بازی اطلاعات دقیقی ندارند و نمود این فقدان دانش را در محصولات داخلی شاهد هستیم. از این منظر من این مقاله را یک مقاله مهم می‌دانم که باید مورد توجه قرار گیرد و جزو آثار خوب ارائه شده به همایش است. لیکن ضعف هایی را به لحاظ ساختاری در مقاله شاهد هستیم که نشان از کمبود تجربه نویسنده در نوشتن این دست مقالات علمی از حیث پرورده ساختن مطلب و ارائه به مخاطب می‌باشد و بس. بنابراین به هیچ عنوان وجاهت این نویسنده محترم را از لحاظ علمی خدشه دار نخواهد نمود. بنابراین با یک رویکرد مثبت نسبت به محتوای علمی مقاله، به ارائه نقاط ضعف مقاله می‌پردازیم:
    اثر به لحاظ ساختاری خوب سازماندهی شده است و در بیان منظور موفق بوده است و دارای انسجام علمی می‌باشد. مهم‌ترین ضعف‌های اثر به قرار زیر هستند:
    1- از مراجع و رفرنس‌ها در متن مقاله به هیچ عنوان استفاده نشده است!
    2- نویسنده محترم سعی کرده با زبانی ساده مطالب را بیان کند. از زاویه آموزش خوب است لیکن از زاویه ارائه مطابق با ساختار مقالات علمی باید بیان رسمی‌تری در مقاله به کار رود. مثلا بخش بندی در مقاله وجود ندارد و فقط شاهد ده قسمت هستیم که جداگانه شرح داده شده اند. شاید بهتر بود این ده قسمت را به قسمت‌های کلی‌تر بخش بندی می‌کردند.
    ضمن تشکر از آقای مسعود حیدری به جهت مشارکت در بخش مقالات این همایش با توجه به اینکه ایشان در بخش‌های نخستین مقاله به بررسی مفاهیم طراحی شخصیت پرداخته است به اطلاع ایشان و دوستان محترم می‌رسانیم درس طراحی شخصیت در بازی‌های رایانه ای در گرایش کارگردانی طراحی بازی در بین دروس مصوب دانشگاه بازی سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در ترم سوم قرار دارد. ایشان در صورت علاقه می‌توانند کارگاه آموزشی این درس را در دانشگاه بنیاد برگزار کرده و دانشجویان علاقمندان و تشنه به مفاهیم مذکور را بهره مند نمایند. متاسفانه اساتید طراحی بازی‌های رایانه ای که بتوانند خوب هم تدریس کنند در ایران انگشت شمارند و شاید به اندازه انگشتان یک دست هم مدرس خوب در این خصوص نمی‌توان یافت.
    صمیمانه از همکاری ایشان درهمایش تشکر می‌کنم.

5 نظر (نمایش فقط برای صاحب اثر)