جزئیات اثر

در پیله ماندن؛ نقد بازی پروانه نقد بازی ارسال شده توسط قاسم نجاری ارسال شده در :۱۳۹۴/۲/۳۱ اثری از :قاسم نجاری
دانلود نقد بازی
5 از 2 امتیاز
امتیاز کل : 76.25 /100

4 نقد داور

  • برهان قاسم زاده ۱۳۹۴/۴/۵ ۱۱:۰۶

    درود

    نقد شما یکی از نقدهای جالبی بود که من مطالعه کردم و کاملا مشخص است که قلم خوبی دارید و دفعه اولی نیست که یک متن (در هر زمینه ای) می‌نویسید اما نقد شما به عقیده من چند مشکل داشت که به ترتیب براتون می‌نویسم:

    1- به عقیده من متنی که نوشتید خلاصه و مفید بود اما از مکانیزم هایی که در گیم پلی بازی استفاده شده و یا آن چه که با آن مواجه خواهیم شد چندان صحبتی به میان نیاوردید و با توجه به عدم تجربه این عنوان توسط من، چندان با سبک و سیاق بازی نتوانستید من را آشنا کنید کاری که نقدهای ضعیف‌تر از شما (از لحاظ نگراشی) توانستند انجام دهند.

    2- پررنگ جلوه دادن بخشی از نقد خودتون در میانه متن یکی از کارهای مثبتی بود که انجام دادین اما می‌توانستید در کنار این مورد در انتهای نقد به نکات خوب و بد بازی نیز به صورت جملات کوتاه اشاره کنید؛ همانند کاری که تمامی مجلات و سایت‌های معتبر بازی سازی انجام می‌دهند.

    3- استفاده از کلمات انگلیسی که درک آن برای مخاطب‌های عام سخت است یکی از بدترین مشکلات نقدهای این دوره بود که من تا به اینجا در چندین نقد شاهد آن بودم و شما نیز متاسفانه این مشکل را داشتید.

    اما جدا از این نکات به عقیده من ترکیبی نوشته شدن متن شما و عدم تفکیک بخش‌های مختلف یکی از بهترین نکاتی بود که استفاده کردید و خوشبختانه جزو معدود افرادی بودین که این کار را انجام دادین.

    یک نظر شخصی هم در مورد بخش پایانی نقدتون دارم که تاثیری در نمره شما نداره چون من صرفا به نگارش و رعایت اصول نقد نمره میدم و با نظر کاربری که برای شما پیغام گذاشته مخالم که وای به حال منتقد ما اگر اینگونه فکر کند. اتفاقا منتقد دقیقا همین وظیفه را دارد و باید آن چه که توسط یک استودیو ساخته شده را در صورت امکان به چالش کشیده و مشکلات آن را مشخص کند اما نه با غرض ورزی و به عقیده من شما کمی در بخش انتهای تند رفتید و این صنعت در این نوپا بوده و باید کمی بیشتر به آن زمان و همچنین بها از سوی دولتمردان داده شود تا به مرور همچون صنعت هایی نظیر سینما حرف هایی برای گفتن در جوامع بین المللی داشته باشیم.

    موفق باشید

  • آیدین نوری ۱۳۹۴/۴/۷ ۱۲:۰۶

    *سلام خدمت شما آقای نجاری عزیز.
    کاش به نظرات توجه می‌کردید و نقد خود را طبق گفته‌ی داوران تغییراتی می‌دادید. چرا که نقد شما یک مقداری نیاز به بازبینی مجدد داشت.
    پیروز باشید.


    ----------------------------

    سلام خدمت شما آقای نجاری عزیز.
    با توجه به برتر بودن شما در سال گذشته، انتظار بالایی از نقد شما می‌رفت که آن طور که باید و شاید انتظارمان برآورده نشد. گرچه نقد خوبی است اما کوتاه هست.
    این صفحه‌ی سیاه و متون سفیدی که برای ما تدارک دیدید چشم ما را به فنا برد!
    مشخصات کلی بازی مثل سازنده، ناشر، سبک و ... هم ذکر کنید.
    لطفا نیم فاصله‌ها را رعایت کنید و کل متن را یک پارچه بنویسید.
    برخی از کلمات انگلیسی استفاده شده معادل فارسی‌شان موجود است و باید آن‌ها را به کار ببرید.
    بخش گیم‌پلی و گرافیک بازی جای توضیحات خیلی بیش‌تری داشت.
    بخش موسیقی و صداگذاری هم باید توضیح داده شود.
    در آخر هم اگر نکات مثبت و منفی را به همراه امتیازات ذکر می‌کردید، خیلی بهتر بود.
    با توجه به دایره‌ی واژگان خوبی که دارید و هم‌چنین سابقه‌ی کار نسبتا خوب، با بازخوانی دوباره‌ی نقد خود، اشکالات آن را (به‌خصوص از نظر نگارشی) برطرف نمایید.
    در بحث قسمت پایانی که ذکر کردید؛ کمی با حرف‌تان موافق هستم اما نکته‌ی دیگری هم که باید بدانیم این است که رقابت خاصی برای برتر بودن نبود. کلا دو بازی شبگرد و پروانه را داشتیم که سبک‌شان و همه‌چی‌شان باهم متفاوت بود و مثل خارج از کشور چندین و چند بازی هیجان انگیز و عالی نداریم که بخواهیم انتخاباتی سخت داشته باشیم. وقتی بازی دیگری برای رقابت وجود ندارد پس بین آن دو بازی یکی را حتما انتخاب خواهند کرد و دلیلی بر این نیست که حتما آن بازی ایده‌آل صنعت باشد که گرچه به نظرم صنعتی داخل ایران موجود نیست و تا صنعت شدن‌اش خیلی راه داریم.
    انشالله سلامت و موفق باشید.

  • شایان ضیایی ۱۳۹۴/۴/۹ ۱۹:۰۶

    ضمن عرض سلام و خسته نباشید
    مطلب شما درست مثل سال گذشته در سطح بسیار خوبی قرار داشت و دایره‌ی لغات گسترده‌تان و هم چنین استفاده از تعابیر درست و به جا مطلب را بسیار خواندنی کرده است.
    اما مشکلات رایج شرکت کنندگان این جشنواره گریبان شما را هم گرفته است و باید درباره‌ی مسائلی چون نیم فاصله، ویرگول و البته فارسی نویسی دقت بیش‌تری کنید.
    استفاده دائمی از افعال تکراری هم از جمله‌ی دیگر مشکلات مطلب‌تان به شمار می‌رود.
    درباره‌ی بخش نهایی مطلب هم نظری ندارم جز این‌که سعی کنید نظرات‌تان را به شکلی حرفه‌ای‌تر و ملایم‌تر بیان کنید و اصطلاحا شمشیر را از رو نبندید! البته منظور این نیست که با شما مخالفم اما تندروی در بیان چنین موضوعاتی نه تنها به حل مشکل کمک نمی‌کند بلکه با برانگیختن احساسات مخالفین (مانند دوستی که زیر مقاله کامنت دادند) تنها به مشکلات دامن می‌زند.
    ممنون

  • سیاوش شهبازی ۱۳۹۴/۴/۱۱ ۰۲:۰۷

    *با سلام مجدد
    کاش انتقادات رو ترتیب اثر داده بودید
    با این حال هنوز هم نقد شما از بهترین آثار جشنواره امساله
    نمره‌ای که به مقاله شما داده بودم رو دست نزدم
    با تشکر
    ---------------------------------------

    با سلام
    انتهای متن رو دوباره و سه باره خوندم. با توجه به دیدگاهی که در سراسر متن داشتین، به هیچ وجه احساس نکردم که متن رو با تندخویی به پایان بردین. اتفاقا گفتارتون خیلی منطقی بود. این رو به عنوان کسی می‌گم که در نقد این بازی برای ضمیمه کلیک، ازش دفاع کردم (البته در ادامه چراییش رو توضیح می‌دم).
    کم کم احساس می‌کنم این همه هجمه‌ای که از سوی منتقدان بر علیه پروانه شکل گرفت، در اصل تقصیر خود تیم سازندست. این رو باید از مراجعم به استودیوی سازنده برای تست بازی و برخورد عجیب غریب و غیر حرفه‌ایشون می‌فهمیدم. تیم پروانه برخلاف تمام ادعاهایی که در جشنواره پارسال مطرح کرد، دچار فقدان شدید مهارت مارکتینگ بود. همین باعث شده که خیلی‌ها متوجه نشن پروانه یک بازی برای قشر کودک بود، نه جوان و نوجوانی که با خدای جنگ سر و کله می‌زنه!
    وقتی از این زاویه به بازی نگاه کنیم، ظرایط خیلی تغییر می‌کنه. شخصا حداقل با کودکان فامیل گیم بازی کردم. دیدم که خیلی‌هاشون حال و حوصله بازی پیچیده ندارن. از وقتی هم که سیل اسمارت فون‌ها به ممالک دنیا سرازیر شده، همه راحت‌طلب‌تر از قبل شدن و کافیه تو یه بازی، به غیر از دو عمل اصلی انگشت زدن و کشیدن انگشت، یک عمل اضافه مثل دبل تپ هم اضافه کنی تا کلا بازی رو پاک کنن! تو چنین بازاری، پروانه به نظر بازی مناسبی میاد (البته برای مخاطب خاص خودش).
    اما در رابطه با جایزه گرفتن پروانه... صد در صد با شما موافقم. تنها کاری که از دستم برمیاد، اینه که آه یاس بکشم .که چرا این حرف‌ها وقتی از دهن امثال من و شما درمیاد، هیچ گوشی بهش بدهکار نیست. یک نگاه که به جشنواره‌های این مملکت بندازید، تجلیل‌ها و حلواحلواهای صدا و سیما رو که ببینید، کتاب‌های برتر سال رو که مورد توجه قرار بدید، و انتخابات هردنبیل و مسخره‌ای مثل گزینش برترین isp کشور (جشنواره‌ای که اصلا وجود داشتنش توهین به شعور و شرف کل مردم این مملکته) و انتخاب برنده اون! متوجه می‌شید که این اتفاق خیلی عادیه و این تازه اولشه...

    خلاصه که عشق و آتیش سوزان شما رو دوست دارم. خوب نوشته بودین، اما با دیدگاهتون نسبت به پروانه مخالفم.
    انتقادات زیادی متوجه متنتون نیست. واقعا قلم خوب و روانی دارید. فقط در یکی دو مورد شاهد عدم تطابق اعضای جمله و حذف بی‌دلیل و اشتباه فعل جمله‌واره اول و ناهماهنگیش با فعل دوم بودم. استفاده از لفظ "تیپیکال" هم به نظرم خوشایند نیست. یک سری فرنگ‌رفته‌ها قبل از ما یک خبطی کردن و خدا می‌دونه چقدر واژه بیگانه وارد زبانمون کردن. استفاده از اون‌هایی که دیگه عادی شدن، موجهه. اما لغتی که بندرت در متون مطبوعاتی فارسی جا داره، اصلا زیبا نیست.
    جدا از این‌ها فقط می‌تونم کلاهم رو به احترامتون بردارم
    دست مریزاد

1 نظر (نمایش فقط برای صاحب اثر)