جزئیات اثر

بررسی هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه ای مقاله ارسال شده توسط اسماعیل مبینی دهکردی ارسال شده در :۱۳۹۲/۱۱/۲۶ اثری از :اسماعیل مبینی دهکردی - مینا کامکار
دانلود مقاله
2.64 از 7 امتیاز
امتیاز کل : 90 /100

2 نقد داور

  • پویا ایماندار ۱۳۹۳/۴/۱۱ ۱۹:۰۷

    موضوع خوب به همراه رعایت استاندارد مقاله نویسی. عالی بود.
    در پناه خدا، موفق باشید.
    http://pooya-eimandar.com

  • دکتر محمدحسین رضوانی ۱۳۹۳/۵/۱۳ ۱۸:۰۸

    این اثر از سوی آقای مبینی دهکردی که یکی از چهره‌های شناخته شده داوری مسابقات بازی سازی و یک بازی ساز داخلی است ارائه شده است. مقاله حاضر یکی از بهترین آثار ارسال شده به جشنواره است که هم به لحاظ نگارشی و هم سازماندهی بسیار مناسب تدوین شده است و نشان از آشنایی نویسندگان با اصول و اسلوب مقاله نویسی و نیز هوش مصنوعی بازی‌های رایانه ای دارد.
    در این مقاله ابتدا به معرفی انواع هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه ای پرداخته شده است و سپس سبک‌های مرتبط در بازی‌های رایانه ای بررسی شده است و نهایتا کتابخانه‌های پرکاربرد هوش مصنوعی تبیین و مشخصات هریک برای خواننده تشریح شده است. در پایان نیز میان افزارها (Middle Wares) معرفی شده اند.
    اهمیت راهبردی این مقاله که خود نویسندگان نیز به درستی به آن اشاره کرده اند این است که متاسفانه در معدود بازی‌های تولید شده در کشورمان شاهد هستیم که قسمت هوش مصنوعی بازی بسیار ایراد دارد. ساخت هوش مصنوعی (و همچنین موتورهای ساخت بازی) یا باید توسط طراحان کشورمان صورت گیرد که متأسفانه علم آن وجود ندارد یا از مدل‌های خارجی استفاده شود که آن هم به علت هزینه‌های زیاد خرید آنها عملاً غیرممکن است. از این منظر من این مقاله را یک مقاله بسیار مفید از نوع مقالات مروری می‌دانم که اگرچه هیچ ابداع و نوآوری خاصی که ویژه خود نویسندگان باشد در آن به چشم نمی‌خورد لیکن به خوبی به بیان و واکاوی این معضل پرداخته است.
    مطالبی که عنوان شده است مفید و قابل اعتنا بوده و گردآوری خوبی از مطالب مطرح شده در اینترنت و سایت‌های اطلاع رسانی بازی‌های رایانه ای می‌باشد لیکن با عرض پوزش از نویسنده اثر باید اعلام کنیم فقط دو رفرنس در آن استفاده شده است که واقعا ناکافی است. اثر به لحاظ ساختاری خوب سازماندهی شده است و در بیان منظور موفق بوده است. مهم‌ترین ضعف‌های اثر به قرار زیر هستند:
    1- از مراجع و رفرنس‌ها در متن مقاله به خیلی کم استفاده شده است!
    2- نویسنده محترم هیچ تحلیل شخصی از خود ارائه نداده است و فقط به جمع آوری مطالب از گوشه و کنار پرداخته است. معمولا در مقالات سطح اول جهان و در همایش‌های خارجی بسیار معتبر سعی می‌کنند از مقالات مروری کم‌تر استفاده کنند لیکن با توجه به اینکه سال اول همایش است و مقالات نیز عمدتا از نوع مروری هستند لذا بنده نمره تقریبا کاملی به این اثر می‌دهم.
    ضمن تشکر از آقای مبینی دهکردی و سرکار خانم مینا کامکار به جهت مشارکت در بخش مقالات این همایش به اطلاع دوستان محترم می‌رسانیم که دروس هوش مصنوعی بازی سازی رایانه ای و نیز طراحی الگوریتم و ساختمان داده‌های بازی سازی قسمتی از مطالب این مقاله را پوشش می‌دهند. این دروس در بین دروس مصوب دانشگاه بازی سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در ترم‌های سوم و چهارم قرار دارند. لازم می‌دانیم همینجا از آقای مبینی دهکردی و همکار ایشان خانم کامکار دعوت کنیم همکاری و تعامل بیش‌تری با مرکز علمی کاربردی بنیاد و خیل دانشجویان علاقمند داشته باشند و دانشجویان رشته فنی بازی سازی را از دانش و مهارت‌های کاربردی و تجارب گرانبهای خود بهره مند سازند.

2 نظر (نمایش فقط برای صاحب اثر)