جزئیات اثر

بازی کوتاه مقاله ارسال شده توسط امید حسینجان زاده ارسال شده در :۱۳۹۳/۲/۳۱ اثری از :امید حسینجان زاده و کامران گلشاهی درباره اثر :امروزه اکثر بازی‌های ویدئویی بیشتر به سمت سرگرمی رفته‌اند تا معناگرایی و زیاد بودن زمان و گسترده بودن برای یک بازی یک امتیاز به‌حساب می‌آید. در این میان بسیاری هستند که از بازی‌های مفهومی لذت می‌برند چه‌بسا هرچقدر زمان بازی هم کم باشد؛ اما این‌گونه بازی‌ها به‌سختی یافت می‌شود چون در دسته مینی‌گیم‌ها هستند و آن‌طور که باید جایگاهی ندارند. برای همین ما خود را ملزم دانستیم تا یک سبک جدید به وجود آوریم که نام آن را بازی کوتاه نهادیم. که دارای 3 رکن محدودیت زمانی، محدودیت مکانی، مفهومی بودن بازی است.
دانلود مقاله
4.55 از 10 امتیاز
امتیاز کل : 97.5 /100

1 نقد داور

  • دکتر محمدحسین رضوانی ۱۳۹۳/۴/۲۵ ۱۸:۰۷

    این مقاله به بیان مشخصات سبکی از بازی‌ها می‌پردازد که به گفته نویسندگان نام «بازی کوتاه» بر آن نهاده شده است. از دیدگاه نویسندگان این مقاله، بازی کوتاه یعنی یک بازی که سازندگان آن بتوانند با ارائه یک گیم پلی با کمترین زمان، مفهومی را به گیمر برسانند و هر چه رساندن مفهوم در زمان کمتری باشد، بازی ایده آل‌تر است. همچنین به دلیل اینکه بازی‌ها فقط داری پارامتر زمان نیستند، آن‌ها مفهوم مکان را هم به کار برده اند. لذا شرط زیاد بودن زمان را کنار کوچک بودن مکان در بازی قرارداده اند. آنچنان که در مقاله عنوان شده است ایده خلق بازی کوتاه از فیلم کوتاه نشأت گرفته است. عامل انگیزشی نویسندگان برای حرکت به سوی این تحقیق، حس کردن کمبود مفهوم گرایی را در میان بازی‌های رایانه ای موجود بوده است. به طور خلاصه نویسندگان مقاله معتقد هستند که چون یک مینی گیم می‌تواند یک بازی تفننی و رکوردی با بینهایت زمان گیم پلی باشد اساسا با بازی کوتاه فرق دارد و بازی کوتاه دارای مفهوم، معنا و پایان خاص خود می‌باشد. همچنین در بازی کوتاه چالشهایی که باعث بروز سرگرمی میشوند باید ابزاری در راستای انتقال مفهوم باشند که این مساله در بازی‌های عام الزاما وجود ندارد یعنی چالش‌های بازی‌های عام می‌توانند در راستای مفهوم خاصی نبوده و فقط برای رفع خستگی گیمر در آن مقطع از بازی طراحی شده باشند. در این مقاله از بازی which و نیز بازی I Remember The Rain به عنوان مثال‌های عینی برای بیان مفاهیم مرتبط استفاده شده است.
    در پایان مقاله نویسندگان اظهار می‌کنند که نکته کلیدی در بازی کوتاه این است که آن باید طوری ساخته شود که گیمر کوتاهی را حس کند. چه کوتاهی مکانی و چه زمانی که در همین حین، مفهومی به شخص انتقال یابد. در حقیقت نسبت بازی کوتاه به سایر بازی‌ها همانند نسبت سینمای معناگرا به کل سینما است.
    مقاله به لحاظ ساختاری خوب سازماندهی شده است و در بیان منظور موفق بوده است لیکن به لحاظ قواعد نوشتاری و علمی، مقاله دچار ضعف هایی به شرح زیر است:
    1- بیان مطلب به صورت عامیانه است و در آن از زبان رسمی نوشتاری استفاده نشده است که قطعا مطابق فرمت متداول مقالات چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی نیست.
    2- بخش بندی مقاله دچار مشکل است.
    3- از مراجع و رفرنس‌ها به تعداد کافی استفاده نشده است.
    4- معیار گیم پلی در بازی کوتاه از دیدگاه نویسندگان فقط در حوزه کوتاه بودن زمان بحث شده است. اگر با اساتید روانشناسی و جامعه شناسی مباحثه بیش‌تری صورت می‌گرفت قطعا پارامترهای مهم دیگری نیز قابل اضافه شدن بود.
    با توجه به زاویه نگاه بسیار ریزبینانه و ماورایی نویسندگان به مفهوم بازی کوتاه، مجموعا من این مقاله را یک مقاله بسیار خوب ارزیابی می‌کنم. در چینش سیلابس درسی دوره کارشناسی کارگردانی هنری بازی‌های رایانه ای که هم اینک در حال تدوین است توجه (هر چند اندک و مختصر) به چنین مفاهیمی می‌تواند به تربیت یک نسل بازیساز بینجامد که دارای تحلیل و منتقد بودن به معنای عالی آن خواهد بود.
    نهایتا اینکه ایده نویسندگان مقاله برای بهره گیری از مفهوم بازی‌های کوتاه در جشنواره‌ها بسیار مورد قبول اینجانب هست. این کار همان روح علمی است که باید به فضای بازی‌های تولیدی ما در کشور تزریق شود.
    از نویسندگان مقاله دعوت می‌کنم با دانشگاه بازیسازی ارتباط بگیرند و به ما کمک کنند تا در طراحی سیلابس مقطع کارشناسی بازیسازی در دانشگاه، از مفاهیم مطرح شده توسط ایشان مثلا در درس هایی مثل مخاطب شناسی بازی‌های رایانه ای استفاده کرده و از وجود ایشان بهره مند گردیم.

2 نظر (نمایش فقط برای صاحب اثر)