جزئیات اثر

آموزش صفحات Splash در گیم میکر مقاله ارسال شده توسط مجتبی قاسم زاده تهرانی ارسال شده در :۱۳۹۳/۲/۲۲ اثری از :مجتبی قاسم زاده تهرانی درباره اثر :بسم الله الرّحمن الرّحیم
سلام. در بسیاری از بازی‌ها چیزهایی که به اصطلاح صفحات چلپ چلوپ (Splash Screens) نامیده می‌شوند وجود دارند. این صفحات یک ویدئو، تصویر یا متن را نشان می‌دهند. اغلب آن‌ها در ابتدای بازی (به عنوان مقدّمه)، شروع مرحله یا پایان بازی (برای مثال نام سازندگان بازی) استفاده می‌شوند. در Game Maker چنین صفحه‌ای با متن، عکس یا ویدئو می‌تواند در هر لحظه در طول بازی نشان داده شود.
به صورت پیش فرض، این صفحات، درون پنجره‌ی بازی نمایش داده می‌شوند. امّا این که در پنجره‌ای جداگانه نشان داده شوند نیز امکان دارد. هنگامی که صفحه‌ی Splash نمایش داده می‌شود بازی قطع خواهد شد و بازیکن می‌تواند با فشردن کلید Escape یا کلیک موس به پنجره‌ی بازی برگردد. (این تنظیمات می‌تواند تغییر کند.)

سرفصل‌های این مقاله:
ویدئو
متن
تصویر
HTML (اسپلش صفحات وب، PDF، فلش و ...)
تنظیمات Splash
ضمیمه‌ی ۱ - مسیردهی در گیم میکر
ضمیمه‌ی ۲ - رفع مشکلات اسپلش PDF
ضمیمه‌ی ۳ - رفع مشکلات اسپلش Flash

منابع: هلپ گیم میکر و اطّلاعات شخصی
دانلود مقاله
4.38 از 4 امتیاز
امتیاز کل : 20 /100

1 نقد داور

  • دکتر محمدحسین رضوانی ۱۳۹۳/۵/۳ ۰۲:۰۷

    این اثر به آموزش کار با صفحات Splash در گیم میکر می‌پردازد. نویسنده در قسمتی از اثر، به بررسی پارامترها و آرگومان‌های لازم برای Splash شدن ویدئو در قالب چهار تابع می‌پردازد. سپس بیان شده است که چگونه می‌توان فایل‌های متنی استاندارد ویا فایل‌های rtf را در صفحات Splash نشان داد. در ادامه مبحث Splash کردن تصاویر با فرمت هایی مثل bmp ، jpg ، tif و wmf پرداخته شده است.
    من این اثر را به هیچ عنوان، یک «مقاله» نمی‌دانم بلکه صرفا به آموزش یک بخش از کدنویسی در گیم میکر می‌پردازد. بنابراین با عرض پوزش از جناب آقای قاسم زاده تهرانی باید اعلام کنم اصلا نمی‌توان نام مقاله را بر روی این اثر گذاشت.
    اثر به لحاظ ساختاری خوب سازماندهی نشده است ولی در بیان منظور موفق بوده است. مهم‌ترین ضعف‌های اثر به قرار زیر هستند:
    1- بیان مطلب به صورت آموزش کتابی و کلاسی است و در آن از هیچ نتیجه گیری استفاده نشده است که قطعا مطابق فرمت متداول مقالات چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی نیست.
    2- هیچ بخش بندی برای این اثر وجود ندارد!
    3- از مراجع و رفرنس‌ها به هیچ عنوان استفاده نشده است! فقط از مطالب منبع وب سایت شخصی خود نویسنده یعنی http://mojtaba.mihanblog.com ذکر به میان آمده است.
    4- دیدگاه اثر به هیچ عنوان علمی نیست بلکه بیش‌تر شبیه یک آموزش فشرده از یک زبان برنامه نویسی است. به هر حال مشارکت ایشان در همایش قابل تقدیر است.
    شایان ذکر است ما در دانشگاه بازی سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای دروسی داریم که به مطالب این اثر ارتباط معنایی دارند مثلا درس مفاهیم برنامه نویسی شی گرا که توسط اساتیدی همچون آقایان پویا ایماندار تدریس می‌شوند و یا درس موتورهای برنامه نویسی که توسط استاد بصارت دار تدریس می‌شود و نیز آموزش بازی سازی با Adobe Flash و غیره. از آقای قاسم زاده تهرانی دعوت می‌کنم مطالب این اثر را در سایت‌های مرتبط مثل مجله بازی‌های پارسی منتشر کنند و کارگاه‌های آموزشی مرتبط را برای علاقمندان در دانشگاه بازی سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای برای دانشجویان علاقمند برگزار کنند.

2 نظر (نمایش فقط برای صاحب اثر)