جزئیات اثر

قالبی برای تهیه سند طراحی بازی مقاله ارسال شده توسط ... ارسال شده در :۱۳۹۳/۱/۱۹ اثری از :صمد علیقلی زاده درباره اثر :در این مقاله تلاش شده تا قالب کلی برای تهیه سند طراحی بازی ارائه شود تا با کمک آن خواننده بتواند قبل از شروع ساخت بازی با کمک گروه سندی تهیه کند که برای تمامی افرادی که امکان دارد در آینده وارد پروژه شوند قابل فهم باشد و از سوی دیگر زمانی که سندی به این شکل تهیه می‌شود همکاران به راحتی می‌توانند از ایده و موضوعاتی که در ذهن سایر اعضاء هستند آگاهی یابند و نسبت به اصلاح و گسترش آن اقدام نمایند تا ایده‌ی ذهنی از حالت مبهم خود خارج شود و تبدیل به نقشه‌ی راهی شود که برنامه گروه برای ساخت بازی و ارائه نسخه‌های بعدی را مشخص می‌کند.
دانلود مقاله
3.71 از 7 امتیاز
امتیاز کل : 90 /100

1 نقد داور

  • دکتر محمدحسین رضوانی ۱۳۹۳/۵/۱۳ ۲۱:۰۸

    این اثر از سوی آقای علیقلی زاده ارائه شده است و قالبی مناسب برای سند طراحی بازی (Game Design Document) ارائه می‌دهد. مقاله حاضر یکی از بهترین آثار ارسال شده به جشنواره است که هم به لحاظ نگارشی و هم سازماندهی بسیار مناسب تدوین شده است و نشان از آشنایی نویسنده با اصول و اسلوب مقاله نویسی و نیز مبانی طراحی بازی‌های رایانه ای دارد.
    اهمیت راهبردی این مقاله که خود نویسندگان نیز به درستی به آن اشاره کرده اند این است که سند بازی قالب استانداردی که حتما باید طبق آن تهیه شود ندارد و با توجه به موضوع بازی ، تیم سازنده و سلایق مختلف می‌تواند عناوین و قالب متفاوتی داشته باشد و تنها نکته مهم آشنایی با سبک و شیوه‌ی کلی تهیه سند طراحی بازی بود و لزومی ندارد که یک سند همه‌ی اطلاعات در همه‌ی زمینه‌ها را در بر بگیرد و می‌تواند با سند تهیه شده توسط سایرین متفاوت باشد.
    مطالبی که عنوان شده است مفید و قابل اعتنا بوده و گردآوری خوبی از مطالب مطرح شده در اینترنت و سایت‌های اطلاع رسانی بازی‌های رایانه ای می‌باشد لیکن با عرض پوزش از نویسنده اثر باید اعلام کنیم فقط سه رفرنس در آن استفاده شده است که واقعا ناکافی است. اثر به لحاظ ساختاری خوب سازماندهی شده است و در بیان منظور موفق بوده است. مهم‌ترین ضعف‌های اثر به قرار زیر هستند:
    1- از مراجع و رفرنس‌ها در متن مقاله به خیلی کم استفاده شده است!
    2- نویسنده محترم هیچ تحلیل شخصی از خود ارائه نداده است و فقط به جمع آوری مطالب از گوشه و کنار پرداخته است. معمولا در مقالات سطح اول جهان و در همایش‌های خارجی بسیار معتبر سعی می‌کنند از مقالات مروری کم‌تر استفاده کنند لیکن با توجه به اینکه سال اول همایش است و مقالات نیز عمدتا از نوع مروری هستند لذا بنده نمره تقریبا کاملی به این اثر می‌دهم.
    ضمن تشکر از آقای علیقلی زاده به جهت مشارکت در بخش مقالات این همایش به اطلاع دوستان محترم می‌رسانیم که درس مبانی بازی سازی رایانه ای و نیز خط لوله بازی‌های رایانه ای قسمتی از مطالب این مقاله را پوشش می‌دهند. این دروس در بین دروس مصوب دانشگاه بازی سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در ترم‌های اول و دوم قرار دارند. لازم می‌دانیم همینجا از آقای علیقلی زاده دعوت کنیم همکاری و تعامل بیش‌تری با مرکز علمی کاربردی بنیاد و خیل دانشجویان علاقمند داشته باشند و دانشجویان رشته فنی بازی سازی را از دانش و مهارت‌های کاربردی و تجارب گرانبهای خود بهره مند سازند.

1 نظر (نمایش فقط برای صاحب اثر)