جزئیات اثر

سووشون مقاله ارسال شده توسط قاسم نجاری ارسال شده در :۱۳۹۳/۱/۲۹ اثری از :قاسم نجاری درباره اثر :« درباره‌ی بازی کردن سیاوش و دیگر بازی‌های ایرانی »
5 از 4 امتیاز
امتیاز کل : 55 /100

1 نقد داور

  • دکتر محمدحسین رضوانی ۱۳۹۳/۵/۱۳ ۱۸:۰۸

    این اثر به واکاوی یکی از مشکلات عمده صنعت بازی سازی داخلی ایران (البته اگر بتوان در شرایط فعلی نام صنعت بر آن نهاد) می‌پردازد. محور بحث بر روی بازی سیاوش که از سوی گروه آقای حسن مهدی اصل ارائه شده است می‌باشد. در واقع نویسنده از ذکر نام بازی سیاوش قصد توهین به این محصول را نداشته است بلکه خواسته است یک مثال کاربردی از یکی از بازی‌های موفق داخلی را به عنوان شاهد مثال ذکر کرده باشد. اگر اشتباه نکنم رمان سووشون از سرکار خانم سیمین بهبهانی است که از آثار فاخر در ادبیات نیم قرن اخیر به شمار می‌رود. این عبارت که در مقاله به کار رفته به نظرم جالب است و حق مطلب را ادا می‌کند. پس از آنکه نویسنده مقاله در به پایان رساندن بازی سیاوش به دلایل فنی خود بازی ناکام می‌ماند عبارت «سیاوش هم به سووشون پیوست» را به کار می‌برد که کاملا نشان دهنده اوضاع اسفناک بازی‌های داخلی است.
    به گفته نویسنده اولین لایه (لایه هدف) در بازی‌های رایانه ای تامین سرگرمی مخاطب است و صرفا به شرط موفقیت در این لایه است که سازندگان بازی می‌توانند به سایر لایه‌ها و القای هدف فرهنگی بازی بیندیشند و به آن دست یازند.
    مطالبی که عنوان شده است مفید و قابل اعتنا بوده ولی بیش‌تر شبیه به یک پاورقی و مناسب چاپ در ستون فرهنگی و هنری روزنامه‌ها و مجلات می‌باشد. در واقع یک درد و دل است. با عرض پوزش از نویسنده اثر باید اعلام کنیم هرگز سبک و شیوه مقاله نویسی رعایت نشده است.
    هر چند اثر به لحاظ ساختاری خوب سازماندهی نشده است ولی در بیان منظور موفق بوده است. مهم‌ترین ضعف‌های اثر به قرار زیر هستند:
    1- از مراجع و رفرنس‌ها در متن مقاله اصلا استفاده نشده است!
    2- نویسنده محترم هیچ تحلیل شخصی از خود ارائه نداده است و سوای مطالب ارائه شده در خصوص لایه‌های یک بازی موفق فقط به بیان یک معضل فرهنگی در هنر-صنعت بازی سازی ایران پرداخته است.
    در پایان از آقای نجاری به جهت مشارکت در بخش مقالات این همایش و بیان زاویه نگاه خود به آثار ساخت داخل و نگاه دلسوزانه و منتقدانه ایشان تشکر می‌نماییم.

3 نظر (نمایش فقط برای صاحب اثر)