این اثر به ارائه یک مقایسه تحلیلی از چند سبک بازی به منظور تحلیل مکانیک آنها میپردازد و در پایان به راستی آزمایی این دستههای بازی رایانه ای میپردازد. نهایتا با توجه به دسته بندی ارائه شده در قالب بازیهای تدریجی و غیرمنتظره به ارائه نتیجه پرداحته شده است. بازیهای کلاسیکی همچون Tetris و World of Goo در این تحقیق به عنوان مطالعه موردی بررسی شده اند. اثر به لحاظ ساختاری خوب سازماندهی شده است و در بیان منظور خود موفق بوده است. ضمنا از مراجع و رفرنسها خوب و به اندازه استفاده شده است. با این حال، مهمترین ضعفهای اثر به قرار زیر هستند: 1- اگرچه در ابتدای مقاله عنوان شده است که مکانیکها بر اساس سبک بازی دسته بندی میشوند لیکن در قسمت نتیجه گیری تقریبا یک گسستگی معنایی بین مفاهیم بازیهای تدریجی و غیرمنتظره و ارتباط آن با موضوع اصلی مقاله که معطوف به مکانیکها بوده است به چشم میخورد. 2- مشخص نیست که نتایج حاصله توسط خود نویسنده مقاله مورد اجرا و تحلیل قرار گرفته است یا صرفا گردآوری نکات از مراجع مروری میباشد. این بزرگترین چالش مقاله است که هیچ آدرسی نیز در خصوص آن به خواننده داده نشده است و حتی تنظیمات احتمالی که در آزمایشات مورد استفاده قرار گرفته اند ذکر نشده است! به هر حال با توجه به اهمیت موضوع طراحی مکانیکها در سندهایی همچون «سند طراحی کلی بازی» یعنی Game Design Document و «سند طراحی فنی بازی» Technical Design Document وجود دارد باید اهمیت زیادی برای موضوع این مقاله قائل گردید. با توجه به اینکه نویسنده خود را منتسب به دانشگاه گلستان نموده است احتمالا این مقاله حاصل نتایج یک تحقیق دانشگاهی یا پایان نامه بوده است که به نوبه خود در وضعیت فعلی بازیهای رایانه ای کشور که با فقر انجام تحقیقات پژوهشی و پایان نامه روبرو هستیم مغتنم و ارزشمند است.